-Posty/Porady/Ogłoszenia - O nas - Zaloguj się

Tytuł:Seniorzy za kierownicą – czy nadchodzą zmiany w przepisach?
Opublikowany 17 kwietnia 2024 18:26 przez PawełA

Starsi kierowcy mogą spodziewać się zmian w prawie jazdy. Osoby starsze mają być kierowane na dodatkowe badania. Komisja Europejska zapowiada bowiem wprowadzenie pewnych regulacji mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Badania kierowców w starszym wieku już wkrótce mogą stać się bardziej rygorystyczne. Czy jednak oznacza to dla niektórych utratę prawa jazdy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie zmiany czekają seniorów za kierownicą w najbliższym czasie!

Kierowcy po 70. roku życia – jakich zmian się spodziewać?

Zgodnie z planami unijnych urzędników, kierowcy po ukończeniu 70. roku życia będą musieli regularnie udowadniać, że wciąż są zdolni do prowadzenia pojazdów. To jednak nie jedyne zmiany, jakie czekają seniorów za kierownicą. Być może będą oni musieli zdawać egzamin na prawo jazdy kat. B co 5 lat. Dotychczas było ono zwykle przyznawane dożywotnio.

Istnieją sytuacje, w których władze mogą zdecydować, że dana osoba nie powinna już prowadzić pojazdu. Może na to wpływać m.in. stan zdrowia, który jak wiadomo, pogarsza się wraz z wiekiem. Dlatego zgodnie z planami UE wprowadzone zostaną obowiązkowe badania kierowców po 70., a nawet po 60. roku życia. Szczegóły nie są jednak jeszcze doprecyzowane, dlatego warto na bieżąco monitorować sytuację.

Na czym ma polegać planowana reforma prawa jazdy?

Unia planuje także wielką reformę prawa jazdy, która do 2030 roku ma obniżyć liczbę śmiertelnych wypadków na drogach w UE aż o połowę, a do 2050 roku ma ich nie być w ogóle. Jest to dość ambitne założenie, jednak trudno odmówić mu słuszności. Główne modyfikacje mają skupić się wokół badania kierowców po 60., 70. i 80. roku życia. Co jednak konkretnie ma przynieść poprawę bezpieczeństwa? Podsumujmy planowane zmiany:

Planowane zmiany dotyczące seniorów za kierownicą są efektem prac Komisji Europejskiej nad projektem „Wizja zero”, którego finalnym założeniem jest wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach, a uprzednio zmniejszenie liczby wypadków.

Według analiz specjalistów UE, podeszły wiek może przyczyniać się do spadku koncentracji i osłabienia refleksu – stąd plan wprowadzenia stosownych badań. Obecnie każdy z krajów członkowskich posiada autonomię co do regulacji dotyczących obowiązkowych badań dla kierowców po 65., 70., lub 80. roku życia. Warto pamiętać jednak, że choć unijna reforma nie weszła jeszcze w życie, warto kontrolować związaną z tym sytuację.

Brak komentarzy.

Dodaj swój komentarz
Na początku komentarza wpisz swoje imię lub pseudonim
Komentarz osób zalogowanych jest widoczny natychmiast
Komentarz osób niezalogowanych będzie widoczny po zatwierdzeniu przez autora postu